Tot el que necessites saber sobre Seguretat Social a Andorra (CASS)

Andorra és un petit país europeu conegut pel seu sistema fiscal i social únic. Entre les seves institucions, destaca la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS), encarregada d'administrar el sistema de seguretat social del Principat.

18 de febr. 2024

CASS a Andorra
CASS a Andorra
CASS a Andorra

La CASS va ser creada el 1967 per proporcionar protecció als ciutadans andorrans i als residents en cas de malaltia, accidents laborals o maternitat. A continuació, es presenta una descripció completa de com funciona aquest sistema i quin és el seu cost per a les persones que viuen i treballen a Andorra.

Funcionament de la Seguretat Social Andorrana

El sistema de seguretat social a Andorra, com en molts països, es divideix en dues parts: les prestacions econòmiques i les prestacions de reemborsament. Les primeres cobreixen diverses situacions d'invalidesa, incapacitat temporal, viduïtat, orfandat o jubilació; mentre que les segones tenen relació amb l'assistència sanitària en cas d'accident de treball, malaltia comuna o maternitat.

Prestacions econòmiques

  • Incapacitat Temporal: S'atorga als treballadors que, a causa d'una malaltia o accident, no puguin realitzar les seves funcions laborals durant un període determinat. L'import variarà depenent de la base reguladora i del tipus de contingència (malaltia comuna o accident de treball).

  • Viduïtat: S'atorga una pensió a la vídua o vidu d'un treballador defallit. L'import es calcula en funció de l'edat del beneficiari i la durada del matrimoni.

  • Orfandat: S'atorguen pensions per a fills menors de 18 anys (o 21 si es troben estudiant), els quals pare o mare hagi defallit.

  • Jubilació: L'edat mínima d'accés a la jubilació és de 62 anys, encara que existeixen certes bonificacions per jubilació anticipada. La quantia de la pensió es calcula en base al salari mitjà del treballador durant un període determinat, així com el nombre d'anys cotitzats.

Prestacions de reemborsament

Aquestes prestacions cobreixen part de les despeses mèdiques derivades d'accidents de treball, malalties comunes o maternitat; com consultes mèdiques, exàmens, tractament quirúrgic o farmacològic, entre d'altres. En general, la CASS assumeix el 75% d'aquests despeses, mentre que el treballador ha de fer front al 25% restant.

No obstant això, cal esmentar que els empleats públics compten amb un règim especial a través del qual tenen dret a l'atenció sanitària gratuïta. De la mateixa forma, les persones majors de 60 anys no actives laboralment gaudeixen d'aquest benefici.

Cost de la Seguretat Social a Andorra

Tant els empleats com els empresaris han de realitzar aportacions al sistema de seguretat social. A continuació, es descriuen les taxes actuals:

  • Treballadors: Han d'aportar un 7% del seu salari brut a la CASS per contribuir al sistema general i un altre 2% addicional destinat a cobrir les prestacions de reemborsament.

  • Empresaris: Per la seva part, aquests han d'aportar un 15,5% del salari brut de cada empleat, que es distribueix en un 9,5% per al sistema general i un 6% per a les prestacions de reemborsament.

Convenis internacionals

Malgrat no ser membre de la Unió Europea, Andorra compta amb diversos acords bilaterals vigents subscrits amb països veïns com Espanya o França en relació a la coordinació de sistemes de seguretat social. Entre d'altres coses, aquests convenis permeten:

  • El reconeixement mutu de drets i obligacions en matèria de seguretat social entre els dos països signataris.

  • La sol·licitud de prestacions assistencials que inclouen atenció mèdica, hospitalització, etc., per part de persones desplaçades més enllà d'una estada temporal.

  • La transferència de cotitzacions acumulades entre els dos sistemes cap a una mateixa pensió.

Cal assenyalar que cadascun d'aquests acords ha de ser revisat a nivell individual, ja que varien en funció de les relacions diplomàtiques amb cada país i les normatives específiques en seguretat social de cadascun.

Requisits per a treballadors estrangers

Els treballadors estrangers que desitgin treballar a Andorra han d'obtenir un permís de treball i residència abans de poder optar per les prestacions del sistema de seguretat social andorrà. Per a això, és necessari complir una sèrie de requisits i tramitar la corresponent sol·licitud davant el Ministeri d'Afers Socials i Habitatge del Govern d'Andorra.

A partir de la seva entrada en vigor, aquest permís atorgarà als treballadors no nacionals el mateix accés a les prestacions i serveis del sistema de Seguretat Social en igualtat de condicions que a qualsevol ciutadà andorrà.

En resum

La Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) és l'entitat encarregada de gestionar el sistema de seguretat social a Andorra, un aspecte fonamental per garantir la protecció social tant de ciutadans com residents. La Seguretat Social a Andorra inclou prestacions econòmiques per invalidesa, incapacitat temporal, viduïtat, orfandat o jubilació, així com prestacions de reemborsament associades a assistència sanitària en cas d'accident laboral, malaltia comuna o maternitat.

El finançament d'aquest sistema prové principalment de les cotitzacions realitzades pels treballadors i empresaris, els quals aporten entre el 7 i el 15,5% del seu salari brut, respectivament. Encara que Andorra no forma part de la Unió Europea, el país ha signat convenis internacionals amb alguns estats membres per regular el reconeixement mutu de drets i obligacions en matèria de seguretat social.

La nostra gestoria a Andorra s'encarrega de tots els tràmits per crear la teva empresa i instal·lar-te a Andorra, facilitant el teu camí emprenedor amb un servei complet i personalitzat.

LLengua
Català

© Copyright Papers - NRT L719071R

Els serveis proporcionats per Papers es limiten a l'assistència i assessorament en matèria de creació d'empreses, gestió de residència i serveis comptables. No oferim serveis legals ni actuem com a advocats. La informació proporcionada per Papers té un caràcter general i no ha de ser presa com assessorament legal personalitzat. Se recomana als clients buscar assessorament legal independent per a les seves necessitats específiques. Papers no es fa responsable de les decisions preses pels clients basades en la informació o serveis proporcionats.

La nostra gestoria a Andorra s'encarrega de tots els tràmits per crear la teva empresa i instal·lar-te a Andorra, facilitant el teu camí emprenedor amb un servei complet i personalitzat.

© Copyright Papers - NRT L719071R

Els serveis proporcionats per Papers es limiten a l'assistència i assessorament en matèria de creació d'empreses, gestió de residència i serveis comptables. No oferim serveis legals ni actuem com a advocats. La informació proporcionada per Papers té un caràcter general i no ha de ser presa com assessorament legal personalitzat. Se recomana als clients buscar assessorament legal independent per a les seves necessitats específiques. Papers no es fa responsable de les decisions preses pels clients basades en la informació o serveis proporcionats.

La nostra gestoria a Andorra s'encarrega de tots els tràmits per crear la teva empresa i instal·lar-te a Andorra, facilitant el teu camí emprenedor amb un servei complet i personalitzat.

LLengua
Català

© Copyright Papers - NRT L719071R

Els serveis proporcionats per Papers es limiten a l'assistència i assessorament en matèria de creació d'empreses, gestió de residència i serveis comptables. No oferim serveis legals ni actuem com a advocats. La informació proporcionada per Papers té un caràcter general i no ha de ser presa com assessorament legal personalitzat. Se recomana als clients buscar assessorament legal independent per a les seves necessitats específiques. Papers no es fa responsable de les decisions preses pels clients basades en la informació o serveis proporcionats.